Marketingowa ekspozycja towaru

Dawniej wierzono, że produkt dobrej jakości sam się obroni i zdobędzie sobie klientów. W czasach, kiedy właściwie każda branża charakteryzuje się dużym poziomem konkurencji, firmy starają się znaleźć rozwiązania, które sprawią, że ich produkty będą wyróżniać się spośród takich samych produktów promowanych przez konkurencję. Oczywiście, na proces promocji składa się bardzo wiele czynników, zarówno na etapie produkcji, promowania, a także sprzedawania produktów. Jednym z nich jest ekspozycja towaru.

Odpowiednia ekspozycja towaru w sklepie

właściwa ekspozycja towaruEkspozycja towaru odbywa się w sklepie i bardzo często zależy od tego, w jaki sposób sprzedawca wyłoży towar na półkę. W przypadku dużych firm, które swoje produkty dostarczają do sieciowych sprzedawców, właściwa ekspozycja towaru jest najczęściej zadaniem przedstawiciela handlowego. Jeśli więc firma X produkuje produkty do pielęgnacji włosów i decyduje się na dostarczenie swoich produktów do sklepu Y w ramach podpisanej umowy, w sklepie pojawia się przedstawiciel firmy X i planuje rozmieszczenie produktów na półkach. Rozmieszczenie to związane jest chociażby z umieszczeniem dodatkowych materiałów promocyjnych na półkach. Bardzo często same produkty umieszczane są na specjalnie zaprojektowanych ściankach promocyjnych, by wyróżnić się na tle reszty produktów. Wszystko po to, by zwrócić uwagę potencjalnego klienta i przekonać go do zakupu produktu. Poniekąd w każdym sklepie za ekspozycję towarów odpowiadają również sprzedawcy. To im zależy bowiem na tym, by sprzedać możliwie jak największą ilość produktów, dzięki czemu sklep osiągnie określone wyniki sprzedażowe i zysk na pożądanym poziomie. Jeśli produkty będą umieszczone na hurtowych paletach nie będą widoczne i dostępne dla klienta, przez co ich zakup będzie mocno utrudniony. Sprzedawcy doskonale wiedzą, że powinni również zadbać o szczególne wyeksponowanie towaru promocyjnego, który, np. cechuje się krótkim terminem przydatności do spożycia. Dzięki tego typu zabiegom, towar ten z większym prawdopodobieństwem trafi do rąk klienta i nie wpiszemy go w straty.

Ekspozycja towaru, w dużym skrócie, jest ukazywaniem produktów w taki sposób, by klient miał możliwość ich zakupu i by, ze względów wizualnych, opcja zakupu była dla niego kusząca. Do ekspozycji wykorzystywać możemy różne rozwiązania, począwszy od stałych konstrukcji, jakimi są półki, aż po dodatkowe, kartonowe konstrukcje dostarczane nam najczęściej przez producenta danej marki, któremu zależy na wypromowaniu konkretnych produktów w określonym czasie.